(Bijna) Welkom in het nieuwe academiejaar

(Bijna) Welkom in het nieuwe academiejaar

Naar jaarlijkse gewoonte betekent de zomer en derde examenperiode ook volop de voorbereiding van de ICT-systemen voor het volgende academiejaar. De ECTS-ronde startte in juni, cursusteksten kunnen nog opgeladen worden via STM Beheer en ook Toledo kende de nodige aanpassingen in voorbereiding op academiejaar 2021-2022.

In deze digitaleren-tip zetten we een aantal aandachtspunten op een rijtje met enkele korte kennisclips ter ondersteuning.

  • Zoals je in de vorige digitaleren-tip kon lezen, bieden we vanaf volgend academiejaar de zelfgeschreven cursussen gratis en digitaal aan in twee formaten: een pdf-versie en een online e-book.
  • OPO-verantwoordelijken kunnen via STM Beheer nog steeds minimaal de artikels “Ik plaats materiaal op Toledo” en/of “Ik gebruik software uit het BYOD-project” toevoegen aan de informatie van elk OLA wanneer er geen handboeken of e-publicaties worden aangeboden.
  • Er is nog steeds tijd voor OPO-verantwoordelijken om cursusteksten te koppelen en op te laden in STM Beheer. Dit verhoogt de transparantie voor de studenten omdat zij op een uniforme manier al hun cursussen kunnen terugvinden in de nieuwe toepassing “Mijn studiemateriaal” en de knop “Overzicht studiemateriaal” in elke Toledo-cursus.
    Mijn Studiemateriaal
  • In STM Beheer is er bij elk OLA een vrij tekstveld zodat je ook een algemene toelichting kan geven. Deze tekst verschijnt bij studenten op meerdere plaatsen waar ze studiemateriaal raadplegen en vervangt dus de vrije tekst die je in het ECTS-tekstvak opneemt. In de ECTS-fiche volstaat enkel de link.
    De relatie tussen STM Beheer, ECTS en de publieke fiche voor studenten
  • Werkt de link op de ECTS-fiche naar het studiemateriaal niet zoals verwacht? De OPO-coördinator kan deze alsnog in orde brengen via de ECTS-toepassing in KU Loket.
  • Het opladen van het pdf-bestand van de zelfgeschreven cursus zorgt voor docenten na ongeveer 4 uur voor het online e-book. Dit online e-book kan je als docent bekijken én verrijken via het docentoverzicht op https://studiemateriaal.odisee.be/docent.
  • De informatie over studiemateriaal voor studenten kan je vinden op https://studiemateriaal.odisee.be/info. Voor personeel voorzien we  bijkomende informatie op de (beveiligde) pagina https://odisee.be/studiemateriaal-personeel van het personeelsplatform.

In Toledo staan de cursussen voor AJ 2021-2022 klaar. Vergeet niet dat je deze als docent zelf moet beschikbaar stellen de komende weken. Pas vanaf half september komen er ook studenten in deze cursussen, dus er is nog even tijd om aanpassingen te doen.

De meeste cursussen werden gekopieerd van vorig academiejaar. Het cursusmenu en de volledige inhoud werd dus overgenomen. De knoppen ECTS, “Overzicht studiemateriaal” en E-BOOK worden ook in deze cursussen toegevoegd.

Voor volledig nieuwe cursussen (nieuwe OLA-codes) werd een nieuw uniform cursusmenu toegepast. Dit nieuwe cursusmenu kwam er op vraag van de studenten en op basis van de ervaringen tijdens het voorbije academiejaar.

Unfiforme cursus 2021-2022

Meer informatie over het nieuwe cursusmenu kan je vinden in de aangepaste handleiding: Een uniforme cursus van Odisee.

Heb je een gekopieerde cursus en wil je deze aanpassen aan het nieuwe cursusmenu, dan kan je deze kennisclip bekijken om te zien hoe je dat aanpakt.

Het “emergency remote teaching” van vorig academiejaar maakt plaats voor meer blended en afstandsonderwijs in alle opleidingen van Odisee.

Ook ICTO ondersteunt deze evolutie met individuele begeleidingssessies, verschillende digitaleren-tips en workshops op vraag.

Individuele begeleidingssessies

Digitaleren-tips en FAQ

Opleidingen op aanvraag

Net als alle andere diensten plaatst ook ICTO informatie op het nieuwe personeelsplatform. Je vindt er onder meer de volgende interessante pagina’s: Het nieuwe personeelsplatform biedt de handige mogelijkheid om een persoonlijke lijst van Quick links te maken naar pagina’s die je zelf interessant vindt. Bekijk de onderstaande kennisclip om te leren hoe dat werkt. Het personeelsplatform wordt ook jouw toegangspoort tot zo goed als alle andere toepassingen die de hogeschool voorziet. De lijst van “Mijn Tools” op je persoonlijke dashboard kan je zelf beheren en ordenen. Bekijk de onderstaande kennisclip om te leren hoe dat werkt.
  • Zijn er zaken waarop we zeker de focus moeten leggen in een van de volgende digitaleren-tips?
  • Laat het ons weten via de commentaar hieronder (Deze worden hier niet gepubliceerd).

No comments

Leave a reply

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *