Aanwezigheden bijhouden in Toledo

Tijdens labo’s, oefensessies of online bijeenkomsten wil je als docent in sommige gevallen de aanwezigheden van studenten kunnen bijhouden.

In deze Digitaleren-tip maak je kennis met het eenvoudige hulpmiddel “Aanwezigheid” in je Toledo-cursus. Je leert hoe je kan aanduiden welke studenten wel of niet aanwezig waren tijdens bijeenkomsten en hoe je het overzicht hiervan kan bekijken en exporteren.

De tool "Aanwezigheid" activeren

In (1) de rubriek “cursustools” kan je (2) de optie “Aanwezigheid” terugvinden en (3) met de knop “Aanwezigheid toevoegen” dit hulpmiddel inschakelen.

 

Screenshot met cursustools, aanwezigheid en de knop aanwezigheid toevoegen

Aanwezigheden kunnen in een Toledo-cursus onderdeel zijn van de beoordelingsstructuur. 

Bij het toevoegen van aanwezigheid kan je daarom (4) aangeven welke punten (of percentages) studenten krijgen per status en dit (5) opslaan.

 

Schema met punten per status

De aanwezigheid efficiënt bijhouden

Onmiddellijk na het toevoegen van de aanwezigheid kan je de eerste aanwezigheid bijhouden. 

Dat lijkt op het eerste zicht veel werk, aangezien alle studenten een status moeten krijgen. 

Gelukkig verbergt (6) elke kolomtitel eigenlijk een dropdown-menu waarmee je statussen aan meerdere studenten tegelijkertijd kan toekennen.

Zo kan je eerst kiezen voor de optie “Markeer iedereen als aanwezig” en vervolgens de uitzonderingen afzonderlijk markeren.

Door (7) te klikken op een cel wijzig je de status van de student. Door meermaals te klikken neem je de status weg.

Meerdere aanwezigheden bijhouden

Je kan per dag één keer een aanwezigheid bijhouden. De gebeurtenis is immers gekoppeld aan een datum.

Je kan binnen dezelfde Toledo-cursus wel voor meerdere data (“bijeenkomsten”) de aanwezigheid van de studenten bijhouden. Daarvoor klik je op een andere dag opnieuw op de optie “Aanwezigheid” onder de cursustools.

Van zodra er aanwezigheden op meerdere data worden bijgehouden, kan je (8) bladeren door middel van de pijltjes bovenaan.

De datum van een gebeurtenis kan je ook aanpassen door (9) te klikken op de kolomtitel en de optie (10) “Bijeenkomst bewerken” te kiezen en de datum aan te passen (11).

Overzicht "Totaal"

Via de knop “Totaal” kan je als docent het overzicht opvragen van de aanwezigheden per student over de verschillende bijeenkomsten heen. (12) De export-knop laat je dit overzicht ook downloaden voor gebruik in Excel.

Ook studenten kunnen de aanwezigheden zien

Wanneer je dit als docent toelaat, kunnen ook studenten hun aanwezigheden via de “Mijn cijfers”-tool raadplegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *