MS Teams breakout rooms

Praktisch aan de slag met breakout rooms

Virtuele breakout rooms geven jou letterlijk de mogelijkheid om je virtuele lessen of vergaderingen op te breken in kleinere groepjes. Dit kan bijzonder handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een brainstorm wil organiseren of wanneer je een groepsopdracht wil geven.

Het grote voordeel van deze functionaliteit in Microsoft Teams is het feit dat je steeds binnen dezelfde overkoepelende meeting blijft, zonder dat je dus extra links hoeft te creëren en te verspreiden. Dat maakt het niet enkel handig voor de organisator maar vooral ook voor de deelnemers aan jouw virtuele bijeenkomst. Let wel! Enkel de organisator van een meeting kan breakout rooms aanmaken, beheren en bezoeken. 

In onderstaande video overlopen we de mogelijkheden die deze nieuwe optie in MS Teams biedt:

Het is mogelijk dat je in jouw versie van MS Teams de optie voor de breakout rooms nog niet ziet staan. Op deze pagina van de servicedesk vind je hoe je deze functionaliteit kan activeren. De info uit het filmpje kan je daar ook nog eens nalezen.

 

Breakout rooms inzetten? Probeer het eens met de werkvorm Denken-Delen-Uitwisselen

Denken-Delen-Uitwisselen (Think-Pair-Share) is een krachtige werkvorm om je studenten aan het werk te zetten, te laten samenwerken en hen zo een actieve bijdrage te laten leveren in de les. Ook online kan je deze werkvorm inzetten met behulp van breakout rooms. Als docent start je met je studenten in de plenaire sessie een uitdagende vraag te stellen, een complexe oefening of opdracht te geven, een probleem voor te leggen … Vervolgens ga je in drie stappen te werk:

  1. Denken
    Elke student krijgt eerst wat tijd om individueel na te denken over het antwoord. De studenten kunnen in de plenaire sessie blijven maar dit is niet noodzakelijk. Geef wel duidelijk aan wanneer zij opnieuw in de plenaire sessie verwacht worden.
  2. Delen
    In deze stap ga je aan de slag met de breakout rooms. Dan gaan de studenten in interactie in een groepje van bv. twee tot vier personen. Ze leggen hun ideeën voor aan elkaar, geven argumenten en werken hierop verder. Door samenwerkend leren komen ze uiteindelijk tot een gezamenlijk antwoord. Het is nuttig dat de studenten al afspreken wie de verslaggever zal zijn die in de volgende stap rapporteert over het antwoord. 
  3. Uitwisselen
    In de laatste stap komen alle groepjes terug in de plenaire sessie. Je vraagt als docent aan een aantal groepjes om hun antwoord te delen. De antwoorden worden klassikaal besproken.

Deze werkvorm brengt een aantal voordelen met zich mee:

  1. Als docent kan je er door de eerste stap vanop aan dat iedereen over de vraag heeft nagedacht en dus een bijdrage kan leveren aan de discussie.
  2. Het voorzien van voorbereidingstijd geeft de studenten de kans om hun gedachten alvast op een rijtje te zetten. Dit helpt hen om hun ideeën onder woorden te brengen in de tweede stap.
  3. De gedeelde verantwoordelijkheid kan je studenten helpen om drempelvrees om hun antwoord te delen te overwinnen; ze staan er dan immers niet alleen voor. Tezelfdertijd ontwikkelen zij zo hun vaardigheden om in groep een doel te bereiken.

Om deze werkvorm toe te passen, is er een beetje voorbereiding nodig. Zo is het handig om op voorhand na te denken over de groepsindeling (hoeveel studenten zijn er per groep?, welke studenten zet ik samen? …) en de breakout rooms alvast klaar te zetten. Zorg daarnaast voor een uitdagende vraag of opdracht. Zo zijn er verschillende pistes mogelijk, wat de discussie voedt. Bovendien leren de studenten door deze aanpak meningen en ideeën op een gestructureerde manier verwoorden en beargumenteren. Bied ook voldoende aandacht aan het geven van instructies: neem de tijd om aan de studenten uit te leggen wat de bedoeling is en wat er in elke stap van hen verwacht wordt.

7 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Is het mogelijk om daags op voorhand deelnemers over de breakout rooms te verdelen? Nu zie ik alleen de mogelijkheid om de breakout rooms op voorhand klaar te zetten maar niet om de deelnemers van zodra ze ingelogd zijn, over de workshops te verdelen.
    (Ik had vorige week een workshop met 13 breakoutrooms en heb een pauze moeten voorzien om iedereen volgens mijn planning over de rooms te verdelen.)

    • Hallo Silke, (nog) niet. Voorlopig kan enkel de organisator een deelnemer toewijzen aan een ander team.
      Indien zo ingesteld, kan een student enkel het team verlaten (naar de hoofdmeeting), maar niet zelf een andere room kiezen/betreden.

  2. Beste

    We geven een vak met twee docenten samen en willen gebruik maken van de breakout rooms. Echter enkel de docent die de meeting heeft aangemaakt en dus organisator is, kan wisselen tussen de breakout rooms. De andere docent is deelnemer, net zoals de studenten. Kan de andere docent ook mede-organisator zijn en dus dezelfde machtigingen hebben of kan er per meeting maar één iemand de organisator zijn?

    Gr Inge

  3. Dag Joris
    Dank voor de tip. Ik werkte tot nu toe met kanalen in een team, en verdeelde studenten daar aan toe, of besliste dat tijdens de les zelf. Wat is het voordeel van de breakout rooms t.o.v. de kanalen in een team?
    Groetjes
    Lysbeth