Online Educa Berlijn 2018 – dag 2

Plenary – Workspace learning starts here

De tweede dag van Educa Berlijn startte ik een plenaire sessie waarin de vraag werd gesteld over hoe werkplekken van de toekomst mensgericht kunnen blijven ?

Sprekers waren twee Silicon valley sprekers en de man met het grootse opleidingsbudget (voor nationale gezondheidszorg) van de UK.
De NHC spendeert bijna 550.000 pond per uur aan training / opleiding.

Heather McGowan
Internationally Recognized Expert on the Future of Work and the Future of Learning, USA

Zij toonde welke talenten worden verwacht in de “Augmented Era”.
Het gaat dan om talenten in zaken waar robots en AI niet toe in staat zijn als creativiteit, behendigheid of een snel aanpassingsvermogen.

Patrick King
LinkedIn, USA

Getuigt welke verschuivingen zij zien gebeuren bij LinkedIn. Niet alleen vraag naar programmeurs en data- analisten, maar ook naar “soft- skills”

Alan Ryan
Technology Enhanced Learning Lead for HEE and National Programme Director for HEE e-LfH, UK.

Geeft aan dat steeds meer mensen steeds ouder worden. Daardoor ontstaan ook steeds meer en andere ziektebeelden.
De nationale gezondheidsdienst heeft dringend nood aan extra personeelsleden, geschoold in specifieke domeinen.

Sommige diensten verliezen jaarlijks 40% van hun personeel.
Daar moet iets worden aan gedaan via herscholing.
NHS bouwde een eigen en mobiel toegankelijke leeromgeving:

  

 

Free Your Content Lab: Producing Personalised Content and Learning Resources for Education and Training

David Princay
Gutenberg education

Firma die een collaboratieve authoring tool biedt die lesmateriaal zowel online ter beschikking stelt als in een druk- klare versie (Adobe Indesign code) als epub3- exemplaar.
Lijkt veelbelovend. Een echte demo werd niet getoond. Een trial is te bekomen op: https://www.myecontentfactory.com/en/.

Immersive Virtual and Augmented Reality for Education

Paloma Díaz
Universidad Carlos III de Madrid, Spain

Was een beloftevolle titel, maar de inhoud van de sessie was niet zo sterk.
De sessie gaf een rondleiding in huidige virtuele en augmented reality ontwikkelingen die ook bruikbaar zijn in het onderwijs.

Er zijn veel beschikbare VR / AR-apparaten. Relatief goedkope zoals Google Cardboard of Samsung VR Gear. Meer geavanceerdere en iets meer betrouwbare modellen als de HTC Vive (VR bril), de Oculus Rift (VR bril), Vuzix M-100 (AR bril) of Microsoft Hololens (AR bril) . Is het altijd nodig om te investeren in de duurste optie? Is high-fidelity een belangrijke factor bij het ondersteunen van leerverwerving? Zoals met de meeste complexe problemen, is er geen categorisch antwoord. Om onderwijstechnologieën te beoordelen, kunnen veel parameters in rekening worden gebracht. De fidelify van de immersie lijkt niet zo relevant te zijn volgens empirische studies (Lindgren & Schwartz, 2009; Rutten et al, 2012). Vraag is natuurlijk of die studie wel voldoende kan worden gebruikt wanneer in 2012 nog geen sprake was van iets als een HTC Vive of Oculus Rift…

Ook haalde ze een aantal minder gekende tools aan om zelf content te maken:

Thierry koscienlnink

Organisator van de jaarlijkse http://www.eunis.org/ conferentie in Parijs.
Verwees naar software als Uptalio: https://uptale.io/ om zelf 360 graden leeromgevingen op te bouwen,  VR meets Second life- firma http://vrtuoz.com/ of de fondation moveo waar men via VR als chirurg aan een knieprothese werken

https://www.youtube.com/watch?v=E8D28vCgku8&feature=youtu.be

Maar ook naar hardware als de Meta 2 augmented reality bril.
Of de Leap motion een toestelletje dat je kan combineren met een HTC Vive of Oculus rift om zo virtuele interactie (de leap traceert je handbewegingen en zet die om in de VR- omgeving) te verhogen.

Een leuke afsluiter is de verwijzing naar dit (intussen twee jaar oud) afstudeerfilmpje over de mogelijke impact van AR op ons leven.

Online Educa Berlin bood dit jaar weinig begeerstering of – om het in het Duits te zeggen – geheel geen aha-erlebnis.
Heel veel macro- overpeinzingen maar weinig praktisch bruikbare tips of ervaringen. Jammer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.