Open Education Week: Digitale technologie in het hoger onderwijs in Vlaanderen

Op de vierde dag van de deelname van VLHORA aan de Open Education Week, was het de beurt aan Tobe Baeyens van de Erasmushogeschool Brussel om een webinar te verzorgen over ‘Digitale technologie in het hoger onderwijs in Vlaanderen’.

Tobe deed een bevraging hieromtrent bij docenten van de hogescholen in Vlaanderen. De enquête werd verspreid via VLHORA. Met slechts 48 respondenten is het waarschijnlijk niet mogelijk om gefundeerde conclusies te trekken. Wel kunnen de resultaten iets vertellen over welke digitale tools ingezet worden in het onderwijs, op welke manier en met welke doelstellingen dit gebeurt.

Tobe noemde het resultaat van de enquête opvallend positief. Mijn bedenking daarbij is dat dat waarschijnlijk komt omdat de docenten die deelgenomen hebben aan de enquête misschien sowieso al erg technologieminded zijn en graag op zoek gaan naar tools waarmee ze hun onderwijs kunnen verbeteren.

We leren dat stemsystemen redelijk populair zijn bij de respondenten voor het activerend lesgeven in hoorcolleges, collaboration boards (bv Padlet) en chat of online discussieplatform veel minder.
Studenten begeleiden via de digitale leeromgeving gebeurt hoofdzakelijk door het aanbieden van teksten. Het belang van portfolio’s neemt wel toe. Daarbij wenst men dat de student zelf zijn portfolio deelt met de begeleiders en ook met mensen uit het werkveld.
Het gebruik van interactief lesmateriaal of leerpaden lijkt in de lift te zitten bij de bevraagde groep docenten. Men beoogt hiermee bijvoorbeeld dat studenten beter voorbereid naar een les of labo komen. Ook voor differentiatie ziet men hierin heil. Volgens Tobe zullen uitgevers, zoals bijvoorbeeld lynda.com, op dit vlak een grotere rol gaan spelen. Momenteel wordt er nog hoofdzakelijk zelf ontwikkeld. Tobe pleit in dit verband ook voor het samen ontwikkelen van open leermateriaal.

Digitale opdrachten blijken het favoriete middel te zijn om studenten te beoordelen via de digitale leeromgeving. Er wordt graag gebruik gemaakt van de feedbackmogelijkheden hierbij.

Om het leren op afstand te ondersteunen, zet men in op het opnemen van lessen of lesonderdelen. Dit gebeurt vaak door alleen audio toe te voegen aan een presentatie. Office Mix blijkt hiervoor ook gesmaakt te worden.

Al bij al weinig verrassende elementen. Ook aan Odisee zien we een gelijkaardig gebruik van digitale middelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.