Peerfeedback-mogelijkheden aan Odisee

Regelmatig krijgen we de vraag van docenten naar een tool voor peerfeedback. In deze post belichten we enkele mogelijkheden die momenteel voorhanden zijn aan Odisee.

We gaan uit van enkele scenario’s en stellen daarbij een mogelijke werkwijze voor.

Scenario 1

Studenten hebben in groepjes samengewerkt en je wil de inbreng en/of inzet of attitude van elke student kunnen beoordelen aan de hand van een peer assessment.

Wil je bij groepswerk het groepsproces evalueren, dan kan je handig gebruik maken van de Group, Peer and Self Assessment tool (GPS) van Toledo. Hierbij kan je studenten hun medestudenten laten beoordelen op verschillende criteria. Je kan de studenten ook zichzelf laten evalueren op diezelfde criteria en je kan hen ook laten inschatten hoe de anderen hen zullen beoordelen.

Volgende afbeeldingen tonen hoe de student de assessment ervaart.

Na aanklikken van de titel van de assessment:

Cruciaal hier is dat de groepen moeten aangemaakt zijn in Toledo. Indien je gebruik maakt van groepsopdrachten in Toledo, zal dat allicht al het geval zijn. Vaak wil men echter een peer assessment organiseren voor groepswerk dat geheel buiten Toledo heeft plaats gevonden. In dat geval moeten de groepen eerst nog aangemaakt worden in Toledo. Dat kan handmatig via Configuratiescherm – Gebruikers en groepen – Groepen – Maken

Na afloop van de assessment kan je als docent op volgende manieren de resultaten bekijken.

Scores die student gekregen heeft op elk criterium van elke peer en de gemiddelde score:

Spindiagramma: deze geven mooi weer welke studenten onderpresteren of juist heel goed presteren.

Bij de opties van de assessment kan men aangeven welke resultaten de studenten zelf mogen zien (dit moet ingesteld zijn vooraleer de assessment gefinaliseerd wordt).

Scenario 2

Studenten hebben in groep aan een eindproduct gewerkt. Je wil nu dat de groepen elkaars eindproduct beoordelen op een aantal criteria.

Ook in dit scenario kan je gebruik maken van de GPS-tool van Toledo. De groepen moeten aangemaakt zijn en in de GPS-tool geef je aan dat het om een groep assessment gaat. Hierbij zal elke student het werk van sommige (of alle) groepen beoordelen op één of meerdere criteria. De te beoordelen eindproducten zullen wel ergens beschikbaar moeten gesteld worden voor de studenten.

Scenario 3

Student maakt een werk. Eén of meerdere medestudenten moeten hierop feedback geven. De docent moet dit goed kunnen opvolgen. Alle werken en alle feedback mogen door alle studenten gezien worden.

Voor dit scenario biedt Toledo geen oplossing en dus moeten we naar andere tools kijken. Binnen Office 365 kunnen we hiervoor wel een werkwijze ontwikkelen.

Een eerste mogelijkheid is om Microsoft Teams hiervoor in te zetten.

Wie nog niet eerder van Microsoft Teams gehoord heeft of een opfrissertje nodig heeft kan terecht in deze Digitaleren-bijdrage.

  1. maak een klasteam voor het betreffende OLA
  2. geef de studenten de instructie om zelf een kanaal aan te maken met als naam hun eigen naam (wel eerst voor zorgen dat studenten zelf kanalen kunnen maken)
  3. een student start in het kanaal met zijn naam een gesprek en voegt zijn werk als bijlage toe
  4. student vraagt aan medestudenten om feedback te geven; dit kan samen met het vorige puntje door de reviewers te vermelden in het bericht: @<naam> bv @Bart Simpson (wie wie feedback moet geven, kan ook door de docent vastgelegd worden)
  5. feedback kan door medestudenten gegeven worden in het gesprek
  6. als het ingediende werk een Word, Excel of PowerPoint bestand is, dan kan feedback ook gegeven worden in de opmerkingen (voordeel: feedback is gecontextualiseerd)

De docent heeft overzicht via de kanalen en ook via de bestanden indien men bijvoorbeeld vraagt om feedbackdocumenten op te laden.

Een tweede mogelijkheid voor dit scenario is een OneNote klasnotitieblok gebruiken. In deze Digitaleren-post vind je meer info over het OneNote klasnotitieblok.

  1. maak een klasnotitieblok aan voor je OLA
  2. geef de studenten de instructie om in de samenwerkingsruimte een sectie aan te maken met als naam hun eigen naam
  3. student werkt zijn opdracht uit op een pagina in de sectie met zijn naam
  4. medestudenten geven feedback op het werk via een aparte pagina in de sectie van de te beoordelen student

Een nadeel is dat iedereen pagina’s en dus ook feedback kan wijzigen of verwijderen (er is wel een versiegeschiedenis). Het is belangrijk om goede afspraken te maken over hoe feedback moet gegeven worden: via aparte pagina, via aantekeningen op het werk zelf enz. Feedback zou ook kunnen gegeven worden via audio of video!

Een voordeel kan zijn dat je als docent gemakkelijk een overzicht kan bekomen van alle feedback die door een bepaalde student gegeven werd (zoekfunctie naar bijdragen van student).

Afsluitend

In deze bijdrage wilden we alleen maar enkele mogelijke oplossingen voor het geven en opvolgen van peerfeedback aanreiken. Indien je samen met een aantal collega’s dit verder zou willen exploreren, dan organiseren we hierrond graag een workshop!

(Op de blog ‘Differentiëren in hoger onderwijs’ verscheen onlangs een good practice i.v.m. peerfeedback)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *