Naar een blended ontwerp van je onderwijs: de tools

Om je onderwijs te ontwerpen volgens een blended aanpak kan je diverse onderwijstechnologieën inzetten. De ABC-LD-methodiek (Young & Perovic, 2015), die in een vorige Digitaleren-tip al aan bod is gekomen, maakt hiervoor gebruik van het Tool Wheel. Dit biedt een overzicht van de verschillende tools die beschikbaar zijn om te werken aan een van de vooropgestelde leertypes, namelijk kennisverwerving, samenwerking, discussie, onderzoek, toepassing of productie. 

Ook voor Odisee is een Tool Wheel beschikbaar. Je kan dit hier vinden. Het toont je welke onderwijstechnologieën je kan gebruiken voor elk leertype. Wil je bijvoorbeeld inzetten op samenwerking? Dan kan je nagaan welke mogelijkheden er zijn met Toledo, Microsoft Teams, Microsoft OneNote of OneDrive. Dienen je studenten een onderzoek op te zetten? Dan kan je hen bijvoorbeeld gebruik laten maken van Microsoft Forms of Qualtrics. Hierbij is het telkens belangrijk om na te gaan in welke mate het inzetten van onderwijstechnologie een meerwaarde biedt om de studenten te helpen de leerdoelen te bereiken.

Alle tools waarvoor ICTO ondersteuning biedt, zijn in dit Tool Wheel opgenomen. Bovendien kan je voor elke tool handleidingen, digitaleren-tips, demofilmpjes … raadplegen.

Het Tool Wheel wordt in de loop van het academiejaar verder aangevuld. Kom dus zeker geregeld een kijkje nemen op deze pagina. Wil je graag ondersteuning bij het lesgeven in een hybride context, het uitwerken van een blended onderwijsaanpak, het gebruik van specifieke educatieve tools … ? Schrijf je dan zeker in voor een individuele ICTO-begeleidingssessie!

Intussen is er ook een kennisclip beschikbaar waarin de ABC-LD methodiek uit de doeken gedaan wordt. Je kan deze hieronder vinden. In deze kennisclip ontdek je hoe je concreet met het stappenplan aan de slag gaat. Aan de hand van een voorbeeld worden de verschillende stappen geïllustreerd; je kan ook onmiddellijk zelf van start gaan met je eigen opleidingsonderdeel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *