Blended leren uitgelegd

Voor heel wat concepten in het onderwijs bestaan er verschillende definities. Dit kan wel eens tot verwarring leiden. Barend Last, docent en onderwijskundig adviseur aan de Universiteit Maastricht, wil helderheid brengen in die definities door in korte video’s onderwijskundige concepten toe te lichten. Naast video’s over constructive alignment, differentiatie, motivatie … is er ook eentje over blended leren. 

In onderstaande video legt Barend bondig uit wat blended leren inhoudt en in welke opzichten dit verschilt van hybride leren en een hybride leeromgeving (wat onder andere in het MBO, het middelbaar beroepsonderwijs in Nederland, ingezet wordt):

Graag meer weten?

  • In lijn met wat hierboven aan bod komt, definiëren we aan Odisee het onderwijs volgens een blended aanpak als een doordachte en geïntegreerde mix van online en face-to-face werkvormen, leeractiviteiten en evaluatievormen. Wil je meer weten over blended leren en hoe je dit in je onderwijsaanpak kan integreren? Neem dan zeker een kijkje op de themapagina op het personeelsplatform.
  • Wil je graag concreet aan de slag met de ABC-methodiek om een blended onderwijsontwerp te realiseren? Op vrijdag 2 december vindt in het kader van de Start-to-Teach-module Blended onderwijsontwerp met de ABC-methodiek een workshop plaats, van 9u. tot 12u. op campus Sint-Niklaas. Je kan je hiervoor nog altijd inschrijven.
  • Heb je ideeën voor een blended onderwijsontwerp maar wil je deze graag verder concreet uitwerken? In een ICTO-begeleidingssessie kan je dit samen met een ICTO-collega bespreken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *