Plagiaatcontrole met Turnitin

Aan Toledo werd jaren geleden de toepassing Turnitin toegevoegd om docenten (en studenten) de kans te geven werken op plagiaat te controleren. De wijze waarop deze tool in Toledo geïntegreerd wordt, werd op initiatief van de leveranciers gewijzigd.

Heb je Turnitin-assignments die je de vorige jaren toevoegde en wil je die blijven gebruiken? Dan is deze tip ook voor jou erg belangrijk!

In deze Digitaleren-tip leer je de vernieuwde werkwijze kennen, maak je kennis met de belangrijkste configuratieopties en lees je waarom je ook je bestaande Turnitin-assignments moet vervangen.

Wat is Turnitin?

Turnitin logo

Turnitin.com is een online platform dat helpt om in werkstukken (verslagen, papers, eindwerken of bachelorproeven) gelijkenissen te vinden met miljoenen andere bronnen.

Het platform kan door studenten gebruikt worden om op een correctere manier bibliografisch te leren refereren. 

Turnitin wordt door docenten gebruikt om ingediende werken van studenten met elkaar en met andere bronnen te laten vergelijken.

Turnitin in Toledo

Turnitin werd reeds jaren geleden geïntegreerd in Toledo, zodat docenten op een eenvoudige manier een Turnitin-assignment aan hun cursus zouden kunnen toevoegen.

Deze integratie levert een aantal voordelen op voor docent én student:

  1. Docenten (of studenten) hoeven geen extra stappen te zetten om een account op Turnitin.com te krijgen of daar assignments aan te maken. Dit verloopt via Toledo dankzij de integratie tussen beide platformen.
  2. De student kan via de vertrouwde Toledo-cursus ook de bestanden indienen die in het externe platform terecht moeten komen en hoeft niet zelf naar het externe platform.
  3. De docent kan vanuit de Toledo-cursus de ingediende bestanden en rapporten raadplegen en eventueel via het Grade Center ook punten toekennen aan de Turnitin-assignments.

Geen Yin zonder Yang. 

Omdat Turnitin een externe toepassing is voor Toledo is het afgeraden om studenten hun (examen)werkstuk enkel via een Turnitin-assignment te laten indienen. Dat werkstuk wordt immers niet binnen Toledo zelf opgeslagen en maakt dus ook geen onderdeel uit van de backup- en recovery-processen die voor Toledo wel bestaan. 

Belangrijke werkstukken die meetellen voor examenpunten worden dus steeds via een Toledo-opdracht ingediend. 

De "vernieuwde" werkwijze in Toledo

Voor wie in een Toledo-cursus of -community al Turnitin-assignments heeft gemaakt, is het belangrijk deze nieuwe werkwijze ook toe te passen.

De vernieuwde werkwijze verschilt van de vorige en is voor elk Turnitin-assignment belangrijk.

Stap 1 - Koppeling naar Turnitin toevoegen in Toledo

Gebruik het + menu en achtereenvolgens “Beoordeling” en “Turnitin” om een link naar het externe platform turnitin.com te maken.

Je geeft deze link verplicht een naam en kan dan een aantal opties instellen. De belangrijkste keuze is Evaluatie inschakelen Ja of Nee

Kies Ja om in de cijferlijst van de cursus ook een kolom te voorzien voor deze opdracht. 

Je stelt daarbij het maximaal aantal punten in en bepaalt of studenten de score wel of niet mogen zien in de Blackboard Cijferlijst of de tool Mijn cijfers van de cursus.

Er is geen uitwisseling van informatie over cijfers tussen Toledo en Turnitin of omgekeerd.

Kies je Verzenden dan verschijnt in de Toledo-cursus een koppeling met de opgegeven naam.

Let erop dat datumbeperkingen enkel de zichtbaarheid van de koppeling voor studenten aanpassen. 

De deadline waarop studenten ten laatste moeten ingediend hebben is een eigenschap van het Turnitin-assignment zelf en stel je dus in of pas je aan bij Turnitin.

Stap 2 - Turnitin-assignment activeren

Het is noodzakelijk om als docent zelf op deze nieuwe koppeling te klikken. 

Enkel door zelf op de link te klikken wordt er bij Turnitin een nieuw Turnitin-assignment geactiveerd en wordt de studentenlijst een eerste keer gesynchroniseerd. Het kan enige tijd duren voor de lijst met studenten verschijnt.

Wanneer het Turnitin-assignment werd aangemaakt en de studenten werden ingelezen, moet je op het configuratie-tandwiel klikken om de instellingen te controleren.

Stap 3 - Configuratie en optionele instellingen controleren

Bij een Turnitin-assignment zijn de optionele instellingen de belangrijkste om te controleren.

De eerste informatie die verschijnt is eerder vanzelfsprekend.

  1. De titel (overgenomen uit Toledo)
  2. De instructies (overgenomen uit Toledo)
  3. Het max. aantal punten (niet aanpassen want geen terugkoppeling naar cijferlijst)
  4. De startdatum
    Deze datum bepaalt vanaf wanneer studenten hun bestanden kunnen indienen.
  5. De inleverdatum (deadline)
    Deze datum bepaalt tot wanneer studenten hun bestanden kunnen indienen. Opgelet! Er is geen synchronisatie met een einddatum in Toledo.
  6. De vrijgavedatum is voor ons systeem niet relevant.

Belangrijker is dus de controle van de optionele instellingen.

In de meeste gevallen is de optie “Sla de ingediende papers niet op” de meest aangeraden optie.

Gebruik de optie “Paperopslag van onderwijsinstelling” om de ingediende bestanden toe te voegen aan een vergelijkingsbasis binnen de Associatie KU Leuven. Nieuwe controles door een instructor binnen de Associatie KU Leuven, zullen ook de opgeladen bestanden uit deze opdracht gebruiken.

Gebruik de optie “Standaardopslag voor papers” om de ingediende bestanden toe te voegen aan de wereldwijde vergelijkingsbasis voor Turnitin.com. Hierdoor kunnen ook ingediende bestanden in Nederland of Zuid-Afrika gebruik maken van de ingediende Nederlandstalige bestanden bij ons.

Gebruik de optie “Translated Matching inschakelen” om op basis van automatische vertalingen ook te laten controleren op andere talen.

 

Om het similariteitsrapport op te stellen, vergelijkt Turnitin het ingediende bestand met verschillende bronnen.

Vink “Opslag voor papers van studenten” aan om het bestand te vergelijken met de wereldwijd ingediende bestanden in Turnitin.

Vink “Opslag voor studentenpapers van onderwijsinstelling” (ook) aan, om het bestand (ook) te vergelijken met de ingediende bestanden die enkel werden opgeslagen in de vergelijkingsbasis van de Associatie KU Leuven.

Vink de overige opties (ook) aan om de bestanden (ook) met publieke en private bronnen te laten vergelijken, zoals met publieke webpagina’s of met uitgaves van uitgeverijen waarmee Turnitin een overeenkomst heeft.

De optie “Studenten toestaan similariteitsrapport te bekijken” bepaalt of studenten zelf het resultaat van de vergelijking kunnen bekijken. Zet dit aan om het toe te staan.

Bij “Generate Similarity Reports for student submissions” heb je drie opties.

  • De keuze “Genereer rapporten onmiddellijk (studenten mogen niet opnieuw indienen)” zorgt ervoor dat studenten het bestand maar één keer kunnen indienen en er onmiddellijk een vergelijking wordt gedaan met reeds ingediende bestanden. Dit betekent dat in het rapport van student A geen rekening  gehouden wordt met bestanden die door student B later worden ingediend.
  • De keuze “Genereer rapporten op de inleverdatum (studenten mogen opnieuw indienen tot de opleverdatum)” zorgt ervoor dat eerst de inleverdatum verstreken moet zijn vooraleer de similariteitsrapporten worden aangemaakt. Hierdoor worden ook alle ingediende bestanden met elkaar vergeleken. Studenten kunnen echter wel meerdere versies opladen, maar krijgen niet meteen een rapport.
  • De keuze “Genereer onmiddellijk rapporten (opnieuw indienen is toegestaan voor studenten tot de opleverdatum)” laat studenten toe om meerdere versies van het bestand op te laden en na elke nieuwe poging een bijgewerkt similariteitsrapport in te kijken (indien ook die optie aan staat). Bij elke nieuwe poging worden ook nieuw ingediende bestanden meegenomen in de vergelijking.
De andere opties helpen om het resultaat te verfijnen, maar kunnen ook achteraf, bij het bekijken van de rapporten nog worden aangepastii

Deze nieuwe functionaliteit geeft je de mogelijkheid om zelf het sjabloon dat studenten zouden kunnen gebruiken voor bv. een verslag mee op te laden. Hierdoor zal Turnitin gelijkenissen die te vinden zijn in het verslag en het ingediende bestand van de student negeren.

Hoe raadpleeg ik de similariteitsrapporten?

Goed dat je zo leergierig bent!

Na het laten indienen van de bestanden keer je ook als docent terug naar de Turnitin-assignment in je cursus en klik je op de link. Zo kom je in de inbox van die opdracht en kan je de simulariteitsrapporten raadplegen. 

Hoe je deze interpreteert is wat teveel voor deze tip, maar gebruik zeker de linken voor meer informatie.

Wat met de bestaande Turnitin-assignments?

De wijze waarop Turnitin met Blackboard integreert werd door beide leveranciers aangepast. 

Daardoor zijn de oude Turnitin-assignments niet meer bruikbaar in Toledo. Het onderzoekswerk naar een automatische migratie van de bestaande opdrachten naar de nieuwe leverde helaas geen oplossing. Daarom moeten de oude Turnitin-assignments onbeschikbaar gesteld worden door de docenten en opnieuw aangemaakt worden.

Het is de uitgelezen kans om ook de optionele instellingen van je assignments nog eens te controleren.

Dit gedetailleerd stappenplan in Toledopedia kan je ook verder helpen.

Kan ik turnitin.com ook los van Toledo gebruiken?

Ja dat kan je. Het is zelfs noodzakelijk om dat te doen wanneer je

  • de ingediende werken en rapporten van Turnitin-assignments uit het verleden opnieuw wil raadplegen
  • zelf een controle op plagiaat wil doen, zonder in Toledo een assignment aan te maken

Turnitin.com is een extern platform waarop je account automatisch wordt aangemaakt wanneer je de eerste keer vanuit Toledo doorklikt op een Turnitin-assignment.

Wil je zelf Turnitin.com gebruiken los van Toledo, dan zal je eerst een wachtwoord moeten instellen door de optie “Wachtwoord vergeten” te kiezen.

Gebruik niet je Odisee-wachtwoord of KUL-wachtwoord voor dit account. Hou er rekening mee dat externe platformen kunnen gehackt worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *