Vrije tekst toevoegen in Studiemateriaal Beheer: hoe en waarom?

In de toepassing “Studiemateriaal Beheer” van Odisee kan de OPO-coördinator op twee verschillende niveaus een vrije toelichting toevoegen voor studenten. Dit lijkt misschien een banaliteit, maar is voor de studenten een belangrijke manier om via de ECTS-fiches, het studentenplatform, de leeromgeving én in de Standaard Student Shop over steeds dezelfde informatie te beschikken.

In deze Digitaleren-tip tonen we je hoe je in Studiemateriaal Beheer een vrije toelichting toevoegt en waar studenten dit kunnen zien. Tevens maken we duidelijk waarom dit voor studenten nuttig is en voor de docent efficiënt.

Toelichting bij het vak (de OLA)

In Studiemateriaal Beheer zal je voornamelijk handboeken, cursusteksten, online cursussen of ander studiemateriaal op een uniforme manier toevoegen en omschrijven en – in geval van eigen cursusteksten – het pdf-bestand voor reproductie opladen.

Bij elk OLA (vak) in Studiemateriaal Beheer kan je ook een vrije tekst onderaan toevoegen. Waar je dat kan doen, zie je in de onderstaande demonstratie.

Reeds jaren plaatsen we bij Odisee in de ECTS-fiches bij de rubriek “Studiemateriaal” van een OLA een link die verwijst naar het Studiemateriaal Beheer van de eigen hogeschool. De link toont een publiek toegankelijk overzicht van al het studiemateriaal, zoals dat opgenomen is in ons platform.

Bij sommige onderwijsleeractiviteiten wordt in de het vak “Studiemateriaal” van de ECTS-fiche uitsluitend tekst geplaatst.

Het vrije tekstveld op OLA-niveau in Studiemateriaal Beheer is bedoeld om deze tekst in eigen beheer te kunnen hebben. Enkel zo kunnen we diezelfde informatie zichtbaar maken in de toepassingen voor studenten die informatie geven over het studiemateriaal, waaronder de tool “Mijn Studiemateriaal”, het “Overzicht studiemateriaal” bij elke Toledo-cursus, de publieke overzichten van studiemateriaal voor studenten (en hun ouders) en in de ECTS-fiche zelf via de koppeling.

Voorbeelden van extra toelichtingen zijn:

  • Een vermelding van activiteiten die ook als studiemateriaal dienen, maar moeilijk als “artikel” kunnen beschouwd worden, zoals bv. “Ik verwacht van elke student dat deze actief notities maakt tijdens de lessen en dit ook als studiemateriaal gebruikt.”
  • Een waarschuwing m.b.t. de aanschaf van bv. handboeken in verschillende formaten, zoals: “Je zal bij dit vak 2 handboeken in de lijst van verplichte handboeken terugvinden. Het is belangrijk te weten dat je er maar 1 moet aankopen.”
Door deze toelichting één keer in te geven in Studiemateriaal Beheer wordt deze informatie voor studenten zichtbaar op verschillende plaatsen en dus bv. niet enkel in de Toledo-cursus of de cursustekst.

Aandacht voor de juiste link in de ECTS-fiche

Het is natuurlijk belangrijk dat de link in de ECTS-fiche naar het studiemateriaal ook up-to-date is en correct is opgebouwd. 

Sinds academiejaar 2021-2022 start elke link bij voorkeur met https://studiemateriaal.odisee.be en bevat deze achteraan een correcte waarde. In Studiemateriaal Beheer kan je per OLA de juiste link terugvinden. 

In de toepassing voor het beheer van de ECTS-fiches kan je van deze link een hyperlink maken door het betreffende icoontje te gebruiken in de editor. Je kiest er zelf voor om de hypertekst en hyperlink dezelfde te houden of om als hypertekst een leesbare tekst te zetten en als hyperlink de juiste link. Meer informatie hierover in de handleiding.

Toelichting bij elk artikel

In den beginne was er de informatie over handboeken en de studenten zagen dat het goed was. Althans, Studiemateriaal Beheer ondersteunde voornamelijk het logistieke proces voor de aanschaf van handboeken via de raamovereenkomst met Standaard Boekhandel. 

Het veld “Opmerking voor de student” in Studiemateriaal Beheer wordt dan ook nog steeds hoofdzakelijk gebruikt om studenten zowel via de toepassingen van Odisee als via de Standaard Student Shop specifiek te informeren over bijzonderheden bij bepaalde handboeken.

Hoe je een opmerking voor de student kan (laten) maken in Studiemateriaal Beheer, zie je in volgende demonstratie, zowel voor een nieuw artikel als voor een bestaand.

 

Toen kwam internet en online publiceren en Odisee besliste om de eigen geschreven cursussen van docenten niet meer te verkopen, maar gratis aan te bieden in twee versies: als pdf-bestand én als e-book. Ook dat is een aspect van onze aandacht voor inclusieve maatregelen.

Omdat niet alleen e-publicaties naast handboeken bestaan, maar ook e-courses en software in sommige gevallen als studiemateriaal worden gebruikt, kunnen ook deze vormen toegevoegd worden. Maar er bestaat veel software en er bestaat ook nog ander studiemateriaal en je kan ook nog studiemateriaal aanbieden via Toledo. Daarom bieden we voor sommige vormen van studiemateriaal generieke artikelen. Concreet is er een generiek artikel voor Toledo en voor Software.

Door een toelichting bij een specifiek artikel te geven, heb je als docent de mogelijkheid om studenten ook bij deze algemene artikelen (of bij elke vorm van studiemateriaal) nog beter te informeren. Eén keer de informatie ingeven als toelichting bij het artikel zorgt ervoor dat dit in alle toepassingen voor studenten m.b.t. studiemateriaal getoond wordt: transparant én lean dus.

Voorbeelden van deze toelichtingen bij specifieke artikels kunnen zijn:

  • De vermelding “Dit handboek heb je mogelijk reeds vorig jaar gekocht”, wanneer je een handboek over de jaren heen gebruikt.
  • De vermelding “In Toledo vind je ook een reeks verplichte artikelen die bij de cursustekst horen.”, wanneer je het artikel “Ik plaats materiaal op Toledo” toevoegt.
  • De vermelding “Je moet je voor deze e-course zelf inschrijven door op de link van de e-course te klikken en achtereenvolgens te klikken op: “Schrijf je in voor deze cursus”, “Inloggen Odisee” en “Volg deze cursus”, wanneer je een eCourse als artikel toevoegt. Heb je meerdere eCourses, voeg dit dan als toelichting bij het OLA toe.
  • De vermelding “We gebruiken Word-versie 2019”, wanneer je het artikel “Ik gebruik software uit het BYOD-project” toevoegt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *