Workshop “E-books verrijken”

Update 04-11-2021: wijziging van data

Sinds dit academiejaar ontvangen de studenten van elke zelfgeschreven cursustekst automatisch e-publicaties in twee formaten: een pdf-versie en een online e-book.

In november organiseert ICTO op meerdere campussen de workshop “E-books verrijken”. Je leert er hoe je als docent in het e-book tekst, afbeeldingen, media en andere interactieve elementen kan toevoegen. Het verrijkte e-book geeft studenten een eenvoudige toegang tot aanvullend studiemateriaal op de juiste plaats van “de cursus”.

In deze Digitaleren-tip vind je data en campussen met een link om je in te schrijven. Je krijgt er alvast ook wat inspiratie en ervaringen van docenten.

Workshop "E-books verrijken"

Klik hier om je in te schrijven voor deze workshop.

  • Maandag 15/11/2021 – 9:00 tot 12:00 – Campus Sint-Niklaas (Lokaal volgt)
  • Dinsdag 16/11/2021 – VM (uur volgt) – Campus Brussel (Lokaal volgt)
  • Donderdag 25/11/2021 – 9:00 tot 12:00 – Campus Aalst (Lokaal volgt)

Olivier Loquet
Lector geschiedenis Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs (Sint-Niklaas)

De mogelijkheid om tijdens het academiejaar e-books te verrijken laat mij toe om:

    • een of meerdere zinnen die ontbraken toe te voegen
    • bijlagen die ook wel op Toledo staan, maar door studenten niet makkelijk werden ‘gevonden’, te voorzien
    • extra beeldmateriaal (afbeeldingen en videofragmenten) op de juiste plaats, bij de juiste inhouden aan te bieden
    • last-minute correcties te maken
    • studeeraanwijzingen mee te geven

Kortom, deze bijscholing was zeker de moeite waard.

E-books verrijken: huh?

Correcties aanbrengen door tekst toe te voegen of hyperlinks aan te passen.

Video toevoegen ingesloten in een pagina of als pop-up.

Anoniem
Student Lager Onderwijs (Sint-Niklaas)

“Ik vond deze aanpak als afstandsstudent heel fijn. De informatie wordt in de filmpjes heel rustig aangebracht, met concreet materiaal erbij waar nodig. Dus voor mij heel duidelijk. Ook handig dat alle informatie daardoor gebundeld is, waar ik vorig jaar zat te puzzelen met powerpoints en de oefencursus.”

“Bij deze werkwijze ben ik ook steeds zelf de theorie eerst gaan bekijken in het boek, waar ik vorig jaar gemakkelijk startte bij de powerpoints en het boek minder gebruikte (dus ook minder zelf ging doordenken soms).”

Authentieke of snel wijzigende informatie via webpagina’s insluiten in het e-book.

Een bijkomende hyperlink toevoegen.

De oplossing van een oefening in een pop-up toevoegen.

Geprikkeld door deze informatie?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. De workshop kan ook op vraag georganiseerd worden. Misschien kan je de vraag eens stellen op het onderwijsteam van je opleiding om samen met minstens 4 andere deelnemers een beter passend moment te zoeken?