MS Teams breakout rooms

Praktisch aan de slag met breakout rooms

Dit is een update van een eerdere tip

Virtuele breakout rooms geven jou de mogelijkheid om je virtuele lessen of vergaderingen op te breken in kleinere groepjes. Dit kan bijzonder handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een brainstorm wil organiseren of wanneer je een groepsopdracht wil geven.

Het grote voordeel van deze functionaliteit in Microsoft Teams is het feit dat je steeds binnen dezelfde overkoepelende meeting blijft, zonder dat je dus extra links hoeft te creëren en te verspreiden. Dat maakt het niet enkel handig voor de organisator maar vooral ook voor de deelnemers aan jouw virtuele bijeenkomst.

In onderstaande video overlopen we de mogelijkheden die deze  optie in MS Teams biedt:

Hoe je breakout rooms vooraf reeds kan klaarzetten en hoe je als organisator van een meeting anderen ook beheerder kan maken van de breakout rooms zie je in onderstaande clip.

Zie ook nog hier.

Breakout rooms inzetten? Probeer het eens met de werkvorm Denken-Delen-Uitwisselen

Denken-Delen-Uitwisselen (Think-Pair-Share) is een krachtige werkvorm om je studenten aan het werk te zetten, te laten samenwerken en hen zo een actieve bijdrage te laten leveren in de les. Ook online kan je deze werkvorm inzetten met behulp van breakout rooms. Als docent start je met je studenten in de plenaire sessie een uitdagende vraag te stellen, een complexe oefening of opdracht te geven, een probleem voor te leggen … Vervolgens ga je in drie stappen te werk:

  1. Denken
    Elke student krijgt eerst wat tijd om individueel na te denken over het antwoord. De studenten kunnen in de plenaire sessie blijven maar dit is niet noodzakelijk. Geef wel duidelijk aan wanneer zij opnieuw in de plenaire sessie verwacht worden.
  2. Delen
    In deze stap ga je aan de slag met de breakout rooms. Dan gaan de studenten in interactie in een groepje van bv. twee tot vier personen. Ze leggen hun ideeën voor aan elkaar, geven argumenten en werken hierop verder. Door samenwerkend leren komen ze uiteindelijk tot een gezamenlijk antwoord. Het is nuttig dat de studenten al afspreken wie de verslaggever zal zijn die in de volgende stap rapporteert over het antwoord. 
  3. Uitwisselen
    In de laatste stap komen alle groepjes terug in de plenaire sessie. Je vraagt als docent aan een aantal groepjes om hun antwoord te delen. De antwoorden worden klassikaal besproken.

Deze werkvorm brengt een aantal voordelen met zich mee:

  1. Als docent kan je er door de eerste stap vanop aan dat iedereen over de vraag heeft nagedacht en dus een bijdrage kan leveren aan de discussie.
  2. Het voorzien van voorbereidingstijd geeft de studenten de kans om hun gedachten alvast op een rijtje te zetten. Dit helpt hen om hun ideeën onder woorden te brengen in de tweede stap.
  3. De gedeelde verantwoordelijkheid kan je studenten helpen om drempelvrees om hun antwoord te delen te overwinnen; ze staan er dan immers niet alleen voor. Tezelfdertijd ontwikkelen zij zo hun vaardigheden om in groep een doel te bereiken.

Om deze werkvorm toe te passen, is er een beetje voorbereiding nodig. Zo is het handig om op voorhand na te denken over de groepsindeling (hoeveel studenten zijn er per groep?, welke studenten zet ik samen? …) en de breakout rooms alvast klaar te zetten. Zorg daarnaast voor een uitdagende vraag of opdracht. Zo zijn er verschillende pistes mogelijk, wat de discussie voedt. Bovendien leren de studenten door deze aanpak meningen en ideeën op een gestructureerde manier verwoorden en beargumenteren. Bied ook voldoende aandacht aan het geven van instructies: neem de tijd om aan de studenten uit te leggen wat de bedoeling is en wat er in elke stap van hen verwacht wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *