Gebruik Microsoft Teams meetings 21-22

Samen met de start van dit academiejaar zijn er opnieuw enkele nieuwigheden opgedoken in het gebruik van MS Teams als communicatie- toepassing. 

Hieronder vind je omschreven wat er nieuw is; onderaan vind je een geactualiseerd thematisch overzicht van de mogelijkheden van MS Teams om je les of meeting te organiseren en te beheren.
In die opnames zitten de nieuwigheden ook verwerkt.

Ovezicht gebruik MS Teams

Nieuw in MS Teams: september 2021

Sinds augustus 2021 worden de opnames van meetings in MS Teams niet langer opgeslagen in de Microsoft Stream- omgeving.
Voortaan worden alle opnames van een vergadering – afhankelijk van het type vergadering – ofwel in OneDrive ofwel in de kanaalbestanden opgeslagen.

    • Voor de “gewone” meetings: In MS OneDrive 
    • Voor een vergadering in een kanaal van een team: in de map Opnames (of Recordings) van de bestanden van dat kanaal
De bestaande opnames in MS Stream blijven vooralsnog bestaan en toegankelijk.

Hier kan je een kennisclip bekijken met wat extra info over hoe opnames te maken en ze als maker ervan, nadien te beheren.
 

A. Opname bekijken:

 

Wanneer je deel uitmaakte van een geplande vergadering los van een team, is de opname terug te vinden in de chatgeschiedenis van de meeting.

Gewoon klikken op de link van de opname.

Als het een kanaalvergadering was, ga je naar het kanaalgesprek van het Teams-kanaal en klik je daar op de opname.
 
 

B. Opnamelocatie

 
Wanneer je een vergadering (los van een team) hebt opgenomenvind je het bestand van de opname terug in de map “Opnamen” van je persoonlijke OneDrive omgeving.
 

 

Als het een kanaalvergadering was, vind je de opname onder de tab ‘Bestanden’ en daar in de map Recordings.

 

Opmerkingen: 

  • Gasten en externe deelnemers kunnen de opname momenteel alleen bekijken als deze expliciet met hen wordt gedeeld. In de meeting uitgenodigde studenten en andere Odisee- personeelsleden hebben automatisch toegang.
  • Je kunt de video niet langer “bijsnijden” of knippen. Dat kon wel in MS Stream (en zal in de toekomst opnieuw kunnen). Dat kan worden opgelost door als eigenaar van de opname, de opname te downloaden en nadien weer te ontsluiten via Kaltura My Media. Daar kun je de opname wel bijsnijden.
 

Vanaf nu beschik je over meer presentatiemogelijkheden binnen een Teams-meeting. Tot nog toe was het zo dat je inhoud kon delen (een scherm, een venster, PowerPoint, Whiteboard) en dat de deelnemers dan alleen die inhoud konden zien. Vaak kan het een meerwaarde zijn wanneer je als docent/presentator samen met de inhoud zichtbaar bent voor de deelnemers. Dit is nu mogelijk. Wanneer je klikt op het icoon om inhoud te delen, kan je nu kiezen tussen 4 presentatiemodi:

De eerste modus is de oude vertrouwde, dus alleen de inhoud. De tweede modus ‘Inhoud delen op achtergrond’ plaatst jezelf als presentator vóór de inhoud: De derde modus ‘Naast elkaar’ plaatst de inhoud naast het webcambeeld van jezelf: De vierde modus tenslotte, is de reporter-modus waarbij jij als presentator een stuk meer op de voorgrond treedt dan in de 2e modus (en je bovendien niet een deel van de inhoud bedekt): Tijdens je presentatie of les kan je heel gemakkelijk schakelen tussen de verschillende modi. Dit zal je les een stuk dynamischer maken! Met de muis bewegen over de bovenkant van je gedeelde inhoud en dan de gewenste modus kiezen: Wanneer je kiest voor modi 2, 3 of 4, zal er nog een apart venstertje verschijnen waarin je kan zien hoe de deelnemers jouw presentatie zien. Bij modi 3 en 4 kan je ook nog zorgen voor een andere achtergrond (niet hetzelfde als de achtergrond van je eigen webcambeeld). Die moet je wel kiezen vooraleer je begint te delen. Klik op de knop ‘Aanpassen’ nadat je het icoontje voor delen aangeklikt hebt en kies dan je achtergrond. Goed om weten: deze nieuwe presentatiemodi werken alleen in de desktop app van Teams, niet in de browser (web app). Als studenten via de browser de online les volgen, zullen ze alleen de gedeelde inhoud zien.

Deelnemers aan een Teams-meeting kunnen er nu voor opteren om live ondertiteling te krijgen. Dit was al mogelijk wanneer de gesproken taal Engels was, nu is dit ook mogelijk voor heel veel andere talen waaronder het Nederlands.

Om dit in te stellen klik je als deelnemer aan een meeting op de 3 puntjes en vervolgens op ‘Livebijschriften inschakelen’.
Als er gesproken wordt, zullen de bijschriften in een balk onderaan verschijnen.
Rechts in die balk zie je een tandwieltje. Daarop klikken laat je toe om de taal aan te passen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *