Online examineren: hoe doe ik dat ook alweer?

Ook tijdens EP2 en EP3 zullen meerdere examens online  doorgaan. Zoals steeds willen we jullie hierbij ondersteunen met een ICTO-tip waarin de informatie rond online schriftelijk en mondeling examineren gebundeld is.

Eerst willen we echter 2 belangrijke praktische afspraken in de schijnwerper plaatsen: enerzijds het tijdig doorgeven van je examenmoment(en) en anderzijds het omgaan met studenten die te laat zijn op een online examen.

Inhoud accordeon

Bij online examens is de kans op technische problemen steeds aanwezig. Daarom voorzien we een hulplijn voor studenten (0800 200 17). Binnen de vaste examenperiodes is dit sowieso voorzien. Hierbuiten kunnen we dit echter enkel organiseren onder volgende voorwaarden:

  • Het examenmoment is minstens 2 weken op voorhand via een ticket doorgegeven;
  • Het examenmoment valt tijdens de kantooruren of op dinsdagavond, donderdagavond of zaterdagvoormiddag

Ook indien je reeds een xToledo-examenvak hebt voor de betreffende examenperiode maar je organiseert een extra examenmoment, geef je dat via een ticket aan en vermeld je als opmerking “examenvak reeds aangemaakt”.

Bij on campus examens zijn de regels rond studenten die te laat komen eenvoudig in de praktijk te brengen. Bij online examens is dit veel minder evident en zorgde dit soms voor ergernis en onduidelijkheid bij docenten. Samen met ombudsdienst werd onderstaand voorstel uitgewerkt.

Het basisidee is dat studenten ook bij online examens op het afgesproken uur aan het examen moeten starten. Er kunnen zich echter technische problemen voordoen, waardoor hier vertraging op zit. Bij online examens leggen we de lat op 30 minuten. Indien een student meer dan 30 minuten te laat start, is het de beslissing van de docent om een student al dan niet nog toe te laten.

Concreet kan dit als volgt uitgewerkt worden:

  • Als docent raden we je aan om 30 minuten na het startuur via het dashboard in xToledo de toegang te blokkeren voor alle studenten die het examenvak nog niet binnen gegaan zijn.
  • Indien studenten die te laat zijn hierdoor hun examen niet meer zien staan, kunnen ze rechtstreeks met de docent contact opnemen hierover. Ook de examenondersteuners zullen hen naar de docent doorverwijzen. De docent kan dan zelf beslissen of de student al dan niet nog mag beginnen.
  • Indien de examenondersteuners merken dat een student door een technisch probleem pas later zal kunnen beginnen, laten ze dit rechtstreeks aan de docent weten. Op die manier weet de docent dat de betreffende student niet geblokkeerd mag worden.

 

Hoe pak je online examens best aan?

In deze tip leggen we de focus op volgende basistechnologieën:

  • MS Teams meetings voor mondelinge individuele examens en als onthaal- en communicatiekanaal bij online schriftelijke examens
  • xToledo als examenomgeving voor het afnemen van schriftelijke online examens
  • Proctorio voor het beperken van fraude tijdens schriftelijke online examens (in combinatie met xToledo)
Inhoud accordeon
  • Advies: Digitale toets of opdracht
  • Technologie: xToledo
  • Veelgestelde vragen
  • Procedure xToledo gebruiken
    1. Vul tijdig (liefst 2 weken op voorhand) het aanvraagticket in.
    2. ICTO maakt voor jou de xToledo-cursus aan en schrijft de studenten in. Tegen het einde van de werkweek zal je xToledo-vak dan beschikbaar zijn.
    3. Jij kan eventueel extra docenten inschrijven als assistenten.
    4. Jij voegt de toetsen en/of opdrachten toe.
  • Werkwijze voor de docent
Werkwijze voor de student
  • Advies: Examen via webmeeting + schriftelijke voorbereiding indienen via chat
  • Technologie: MS Teams meetings
  • Veelgestelde vragen

  • Advies: Omschakelen naar andere examenvorm of naar een on-campus examen.
  • Technologie: wordt niet ondersteund op afstand. Het is erg omslachtig om digitaal toezicht te voorzien tijdens de voorbereidingsfase.

Ook aan studenten is uiteraard gedacht. Zij vinden alle informatie omtrent het online en op afstand evalueren via het studentenportaal. Ook deze informatie gaan we blijven actualiseren op basis van de opgedane ervaringen.

Wil je een overzicht van de verschillende onderwijstechnologieën die binnen Odisee gebruikt worden? Dan kan je via de e-course “Als docent van start met onderwijstechnologie aan Odisee” op ongeveer 1u15 hiervan een goed overzicht krijgen.

Heb je nog vragen over het online en op afstand lesgeven/leren en/of evalueren, dan kan je nog steeds inschrijven voor een individuele begeleidingssessie van ICTO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *