Deze Digitaleren-tip lijkt sterk op die van vorig academiejaar. Het wordt een jaarlijkse traditie, maar vergis je niet: bij de start van academiejaar 2023-2024 zijn er veel boeiende vernieuwingen lopende.

In deze Digitaleren-tip zetten we een aantal nieuwigheden en aandachtspunten voor de docenten op een rij.

Inhoud accordeon

In Toledo staan de cursussen voor academiejaar 2023-2024 klaar. Vergeet niet dat je deze als docent zelf beschikbaar dient te stellen de komende weken. Pas vanaf half september komen er ook studenten in deze cursussen, dus er is nog even tijd om aanpassingen te doen. 

In dit academiejaar zijn de Toledo-cursussen van 10 deelnemende opleidingen aangemaakt als Ultra-cursussen in Toledo. Meer informatie over de lopende migratie kan je lezen op deze personeelspagina. Heb jij een Ultra-cursus in Toledo gekregen, bekijk dan even dit nieuwsbericht bij de start van het academiejaar.

 

Docenten uit de andere opleidingen maken in academiejaar 2023-2024 nog steeds gebruik van Original-cursussen in Toledo. Bleef de OLA-code dezelfde, dan werd in de nieuwe cursus ook alle materiaal van vorig jaar in gekopieerd. Heb je vragen, stel ze dan via de Servicedesk.

Wil je zelf al wat meer leren over de Ultra-cursussen in Toledo, dan kan je je vanaf nu zelf inschrijven in de “Snelgids voor docenten”. Zo kan je met de rol van student al eens de nieuwe omgeving ervaren en leer je aan de hand van de inhoud meer over het beheer en de mogelijkheden van Ultra-cursussen in Toledo. In de lente van 2024 zullen dan voor alle opleidingen de voorbereidingen voor de overstap beginnen.

Even in herinnering brengen dat het gebruik van Tolinto vanaf nu wordt afgeraden. Lees de Digitaleren-tip Tolinto wordt OneButon – Inschrijftool om mee te zijn met deze vernieuwing.

De Group-, Peer-, en Self-assessment-tool van Toledo kan niet mee overgenomen worden in Ultra-cursussen. Na analyse, piloten en een aanbesteding werd de Group Membership Evaluation-tool van FeedbackFruits als opvolger aangekocht en geïmplementeerd in de Ultra-cursussen van Toledo. Binnenkort volgt een Digitaleren-tip en een informatiesessie over deze vernieuwing.

  • Wie kiest voor een eigen ontwikkelde cursus, kan deze als e-book of als e-course aanbieden. We vragen docenten die een e-course aanbieden aan studenten als verplicht of aanbevolen studiemateriaal om dit ook op te nemen in Studiemateriaal Beheer.
  • In Studiemateriaal Beheer kan je bij elk OLA en elk artikel een vrij tekstveld invullen. Lees meer over het hoe en het waarom in de Digitaleren-tip Vrije tekst toevoegen in Studiemateriaal Beheer.
  • Het opladen van het pdf-bestand van de zelfgeschreven cursus zorgt voor docenten na ongeveer 4 uur voor het online e-book. Dit online e-book kan je als docent bekijken én verrijken via het docentoverzicht op https://studiemateriaal.odisee.be/docent.
  • In een Original-cursus hebben studenten een link naar Overzicht Studiemateriaal om de pdf-versie en het e-book te bereiken. Deze knop is niet bruikbaar voor docenten. Gebruik het docentoverzicht om als docent naar je e-books te gaan. Er is ook een link E-BOOK met een rechtstreekse link naar het e-book zelf. Deze is wel voor docenten bruikbaar.
  • In een Ultra-cursus hebben studenten bovenaan rechts een knop STM naar de toepassing “Mijn Studiemateriaal”. Via die weg kunnen ze zowel de pdf-versie als het e-book bereiken. Docenten kunnen deze knop (voorlopig) niet gebruiken. De knop E-BOOK bestaat niet meer in Ultra-cursussen.
  • De informatie over studiemateriaal voor studenten kan je vinden op https://studiemateriaal.odisee.be/info. Voor personeel voorzien we bijkomende informatie op de (beveiligde) pagina https://odisee.be/studiemateriaal-personeel van het personeelsplatform.
  • De software die de e-books afspeelt krijgt op 4 september 2023 een grote upgrade. Daardoor zullen de look en feel en de werking van de toepassing grondig aangepast worden.

  • Helaas kunnen we hiervoor onze eigen documentatie niet op voorhand aanpassen. Daar wordt de komende weken wel aan gewerkt. 

Ook Microsoft 365 wordt regelmatig bijgewerkt en krijgt nieuwe functionaliteiten. Via frequente tips en tricks in de Microsoft 365-kennisdatabank houden we je hiervan op de hoogte. Deze verschijnen ook op het personeelsplatform onder ‘Mijn nieuws’.

Belangrijk bij de start van het academiejaar is dat je voor je vakken een nieuw Team voor je OLA zal moeten maken wanneer je dat (opnieuw) wil gebruiken. 

Lees in deze Digitaleren-tip waarom en hoe je een Team voor je OLA voor academiejaar 2023-2024 zou maken. Vergeet het niet te activeren wanneer je ziet dat er ook daadwerkelijk studenten in zitten.

Wat met de Teams van academiejaar 2022-2023?

Als je een OLA-team aangemaakt hebt en er is het afgelopen jaar activiteit geweest in dat team, dan ontvang je geen mails zoals hieronder. Deze OLA-teams van academiejaar 2022-2023 zullen automatisch gearchiveerd worden (zie ook deze Digitaleren-tip).

Was je OLA-team niet actief of had je vorig academiejaar zelf geen Team voor je OLA gemaakt, dan kan het toch voorkomen dat je een e-mail ontvangt van Microsoft met als onderwerp “Action Required: Renew…”. Je ziet een voorbeeld van dergelijke e-mail hieronder.

Je mag deze e-mails negeren. 

  • Binnen de Associatie KU Leuven krijgt het ANS-toetsplatform steeds meer voet aan de grond. Origineel bedoeld als vragenbank-beheerssysteem (één keer de vragen opstellen, meermaals op verschillende manieren gebruiken), groeit dit platform uit als een waardige opvolger voor het afnemen van digitale examens in klasverband. Meer informatie binnenkort via een Digitaleren-tip.

  • In 2023 kreeg Artificiële Intelligentie een ware boost met ChatGPT. Volgens sommigen een hype, volgens anderen dé onderwijsverandering van de eeuw. Docenten en studenten kunnen alvast informatie vinden op resp. het personeelsplatform en het studentenplatform. Bij ICTO wordt Artificiële Intelligentie (m.i.v. Learning Analytics) een speerpunt voor academiejaar 2023-2024.

  • Wist je dat je als (nieuwe) docent een aardig pakket persoonlijke IT-uitrusting kan bekomen, zoals een laptop, draadloze microfoons en een Wacom One schrijftablet. Vooral die laatste is erg handig omdat je daardoor altijd kan beschikken over een 2de scherm. Je leest er meer over in het topic “Persoonlijke uitrusting” van de e-Course “Als docent van start met onderwijstechnologie aan Odisee“.

  • Naast de persoonlijke IT-uitrusting, is ook de uitrusting van klaslokalen op de campussen een speerpunt voor ICTO. Ook in academiejaar 2023-2024 lopen er verschillende klasinfrastructuurprojecten waarbij klaslokalen worden gemoderniseerd of nieuwe collaboratieve klaslokalen worden ingericht. Meer informatie ook hierover in een toekomstige Digitaleren-tip.

Ter ondersteuning van (nieuwe) docenten voorziet ICTO de basiscursus “Als docent van start met onderwijstechnologie aan Odisee“.  Voor zowat alle aspecten van “ICT in Onderwijs” kan je er als docent kennismaken met de ondersteunde platformen en vind je verwijzingen naar bijkomende informatie.

Samen met de ICTO-begeleidingssessies van 30 minuten die je individueel kan boeken, beschik je op die manier als (nieuwe) docent over de nodige informatie en ondersteuning om te starten.

Ook voor studenten voorziet ICTO een gelijkaardige startcursus, ter ondersteuning van de introductieweken: “Als student van start met onderwijstechnologie“.

Deze kennisclip toont nog even hoe je kan aanmelden én kan inschrijven op een e-course.

Net als alle andere diensten plaatst ook ICTO informatie op het personeelsplatform. Je vindt er onder meer de volgende interessante pagina’s:


Enkele tips bij gebruik van het personeelsplatform:

  • Het personeelsplatform biedt de mogelijkheid om een persoonlijke lijst van ‘quick links’ te maken naar pagina’s die je zelf interessant vindt. Bekijk deze kennisclip om te leren hoe je zelf quick links maakt.
  • Het personeelsplatform is ook jouw toegangspoort tot zo goed als alle andere toepassingen die de hogeschool voorziet. De lijst ‘Mijn tools’ op je persoonlijke dashboard kan je zelf beheren en ordenen. Bekijk deze kennisclip om te leren hoe je ‘Mijn tools’ zelf aanpast.
  • Wist je trouwens dat je via de tab ‘Mijn nieuws’ op jouw persoonlijke dashboard ook meer tips van de Dienst Informatie Management of nieuws van andere diensten kan terugvinden?

Zijn er zaken waarop we zeker de focus moeten leggen in een van de volgende Digitaleren-tips? Laat het ons weten via de Tricider-poll hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *