Een eigen cursus uitgeven: hoe doe je dat?

Wanneer handboeken te duur worden, je het papier als niet-duurzaam beschouwt of je de studenten meer op maat “een cursus” wil aanbieden, dan kan je bij Odisee kiezen uit twee ontwikkeltrajecten. 

Kies je voor de “e-publicaties” dan ontvangen studenten gratis jouw cursus in pdf- en (online) e-books-formaat. Kies je voor “e-courses” dan publiceer je voor de studenten een volledig online multimediale cursus met interactie, oefeningen en bewust gekozen printbare onderdelen.

In deze Digitaleren-tip krijg je informatie over de ontwikkeltrajecten, maak je kennis met een e-book en een e-course en leer je hoe de toepassing “Studiemateriaal Beheer” zorgt voor meer transparantie, toegankelijkheid en beschikbaar studiemateriaal voor studenten over de academiejaren heen.

Ontwikkeltrajecten voor eigen cursussen

Je hebt besloten een eigen cursus te schrijven? Bekijk dan hieronder de kennisclip waarin de twee ontwikkeltrajecten meer in detail worden uitgelegd.

Waarom Studiemateriaal Beheer?

De toepassing “Studiemateriaal Beheer” van Odisee zorgde jarenlang voor het stroomlijnen van de logistieke processen rond de verkoop van handboeken en het afdrukken en verkopen van eigen cursussen.

Ondertussen vormt de toepassing een cruciale schakel om drie doelen uit de visie op studiemateriaal te kunnen bereiken: “het uniform informeren van de student”, “bronmaterialen beheren” en “het kosteneffectief realiseren van logistieke processen”.

Deze kennisclip toont de logica en mogelijkheden van Studiemateriaal Beheer (sinds AJ 2021-2022).

Voor de meeste studenten (en docenten) is de toegang tot studiemateriaal via Toledo de meest logische weg. Die Toledo-cursussen zijn echter om verschillende technische, juridische en onderwijskundige redenen gebonden aan elk academiejaar. 

Zowel in de publieke overzichten, het docentenoverzicht als in de toepassing “Mijn studiemateriaal” voor studenten voorzien we de mogelijkheid om via de keuzelijst bovenaan één of meerdere academiejaren terug te keren in de tijd.

keuze academiejaar

Die keuze toont het overzicht van de vakken waarvoor je toen was ingeschreven en biedt op die manier opnieuw toegang tot de ‘beheerde” studiematerialen van Odisee: informatie over de handboeken die toen gebruikt werden, informatie en toegang tot de e-books (op basis van ISBN) en informatie en toegang tot de e-courses (op basis van URL). 

Sinds juni 2022 is het dus ook de bedoeling om studenten via “Studiemateriaal Beheer” te laten weten welke e-Courses gebruikt worden bij je OLA.

screenshot Vorm e-course

 

Toledo en eigen cursussen

Net zoals de keuze voor een handboek het gebruik van Toledo niet uitsluit, betekent ook de keuze voor de e-publicaties of een e-course niet dat je Toledo niet meer kan inzetten.

  • In Toledo worden automatisch extra knoppen voorzien “Overzicht studiemateriaal” en “E-BOOK” waardoor studenten informatie over en de toegang naar hun e-publicaties en e-courses kunnen vinden.
  • Voorzie in de leeromgeving Toledo leerpaden. Gebruik items en links om studenten instructies te geven zodat ze actief met je cursus (e-book of e-course) aan de slag willen gaan. Vermijd het louter “droppen” van bestanden of links zonder activerende instructie. Lees hierover meer tips in de eerdere Digitaleren-tip: Text in an online world: To read or not to read (the e-book).
  • Daar waar je aanvullend studiemateriaal kan toepassen op een specifieke pagina (of topic) van je eigen cursus voor alle studenten, is het aangeraden om het als verrijking aan te bieden in je e-book of mee op te nemen in je e-course
  • Koos je voor een e-book en wens je studenten zelfstandig de leerstof te laten verwerken, denk dan bv. aan formatieve h5p-oefeningen of Quizlets toegevoegd aan het e-book en afgewisseld met summatieve toetsen opgenomen in een Toledo-leerpad. De resultaten op de toetsen kan je gebruiken om het leerpad van de student adaptief te maken.
  • Zet je activerende tools in tijdens online lessen, hoorcolleges of oefensessies, zoals Wooclap of Padlet, dan vermeld je de link in de PowerPoint van de les of de chat in Teams. Een export van het resultaat van dergelijke activiteiten kan je binnen Toledo of Teams delen; dat hoeft niet in je e-book of e-course.

Meer informatie en ondersteuning

  • Voor personeelsleden biedt de pagina “Studiemateriaal” op het personeelsplatform een overzicht van verschillende soorten studiemateriaal en het antwoord op de meest gestelde vragen daarbij.
  • De recent verschenen Digitaleren-tip “Een e-course voor je vak” bevat de meest recente kennisclips waarmee je als docent aan de slag kan gaan met deze eigen cursussen. Sinds kort kan je trouwens volledig zelfstandig een nieuwe e-course opzetten.
  • De handleiding “e-Books verrijken” voor docenten geeft meer inzicht in de mogelijkheden om je e-book na publicatie verder aan te vullen met extra studiemateriaal. Als onderdeel van het e-book wordt op die manier dat studiemateriaal ook over de academiejaren heen toegankelijk.
  • Wens je je volgend academiejaar te verdiepen in verschillende vormen van studiemateriaal en de toepassingen die door ICTO worden ondersteund, dan kan je ook inschrijven voor de Basismodule Studiemateriaal
  • Boek een ICTO-sessie voor meer informatie en registratie.

2 reacties

    • Dag Inne

      Dat klopt. De handleiding is een voorbeeld van een e-publicatie in het e-books-formaat. Ik zal voor AJ 2022-2023 via een verrijking ervoor zorgen dat de studenten de handleiding ook als een pdf-bestand kunnen downloaden. Voor de eigen cursussen van docenten is dat opgelost door via de toepassing “Mijn studiemateriaal” studenten zowel een pdf-versie als de e-book-versie aan te bieden.

      Vriendelijke groeten
      Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *