Adaptieve bouwsteen in de kijker: La formation des temps du passé

In een eerdere Digitaleren-tip kwamen de vier pilootprojecten uit het VSF-project: “Adaptieve bouwstenen voor blended en afstandsonderwijs” reeds aan bod. De komende maanden zullen we samen de diepte induiken en  meer in detail bekijken hoe adaptiviteit kan toegevoegd worden in verschillende door ICTO ondersteunde toepassingen. De spits wordt afgebeten door de e-course: La formation des temps du passé.

In de kijker: La formation des temps du passé

Deze e-course, bedoeld voor de studenten Sociaal Werk uit verschillende afstudeerrichtingen, heeft als doel de studenten de verleden tijden in het Frans aan te leren en te laten oefenen. Deze e-course past in een lessenreeks en is een ondersteunende activiteit die tijdens een les op de campus samen met de studenten doorlopen wordt.

De studentengroep in deze opleiding is erg divers. Sommige studenten zijn Franstalig maar kennen de regels nog niet voldoende, andere studenten zijn Nederlandstalig met een grondige kennis van de Franse vervoegingen.

De e-course is opgebouwd als een hoofdstuk “Les temps” met één of meerdere lessen (topics) per verleden tijd. Aan elk topic wordt een quiz gekoppeld waarop studenten 80% moeten scoren om te slagen.

De cursusprogressie is ingesteld op lineair. Aangezien elke quiz gekoppeld is aan een topic, kan de student per verleden tijd zelf kiezen om met de quiz te starten (zonder naar de uitleg te kijken) of om eerst de les te bekijken (en dan de quiz te doen). De cursusprogressie dwingt de student wel om eerst “Le passé récent” af te werken, vooraleer die door kan gaan naar de volgende tijd: “L’imparfait”.

Elke les is opgebouwd uit dezelfde onderdelen: enkele voorbeelden en de geldende regel(s), een vrijblijvende oefening (meestal gemaakt in H5P) met de bijhorende oplossing en onderaan een link naar de quiz bij die les.


Klik op de figuur om het volledige topic te openen.

Studenten moeten een score van 80% behalen op de quiz om geslaagd te zijn.

Scoort een student onvoldoende, dan kan deze de vragen en juiste antwoorden bekijken en de quiz opnieuw proberen. Afhankelijk van de werkelijk behaalde score verschijnt andere feedback onder de poging, die meer gericht kan zijn op remediëring of op de motivatie om nog eens te proberen.

Elke quiz bestaat in werkelijkheid uit meerdere vragen met telkens 10 vervoegingen, waaruit bij elke poging één vraag getoond wordt aan de studenten. Op die manier worden de studenten extra uitgedaagd om ook de regel nog te herhalen en niet louter de antwoorden uit het hoofd te leren.

 

Meer informatie

Wens je zelf kennis te maken met e-courses, dan kan je de eerdere Digitaleren-tips hiervoor raadplegen:

Wens je samen met een ICTO-medewerker adaptiviteit in jouw e-course te brengen, boek dan hiervoor een ICTO-begeleidingssessie.

Credits

Met dank aan de opleiding Sociaal Werk en in het bijzonder Veerle de Donder voor het ontwerp- en ontwikkelwerk en Dominique De Meyst die de e-course ook dit jaar heeft aangeboden aan de studenten.

Deze e-course kwam tot stand dankzij het VSF-project “Adaptieve bouwstenen voor blended en afstandsonderwijs“, gefinancierd door de Europese Unie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *